På jobbet igen

Så var jag tillbaka på jobbet efter mitt besök hos naprapaten imorse. För en gång skull har jag varit hos någon för mitt knä som faktiskt lyssnat på vad jag säger och som gjorde en ordentlig undersökning. Han gick igenom både fötter och ben samt vred och knäckte i höften och ryggen. Haha efter typ 15 år med samma problem och flera besök hos olika läkare har jag blivit ordentligt undersökt för första gången! Helt galet egentligen. Dock kunde han inte ge något definitivt svar på vad exakt som är problemet. Jag fick en hel del info dock:

– Mitt vänsterben är dryga 1,5 cm kortare än det högra, vilket jag visste sen innan. Detta sitter dock inte i höft/rygg utan troligtvis är höger lårben längre vilket skapar skillnaden.
– Mitt vänsterknä är översträckt (det böjs mycket längre bak än höger när jag står helt vanligt). Det är inte bra då det sliter extra mycket på knät och jag ska försöka anstränga mig att putta fram det hädanefter.
– Jag har bättre stabilitet i höften än vad han trodde att jag skulle ha. Det är tydligen vanligt att man inte kan göra utfall eller stå på ett ben med högt knä och liknande rakt när man har den typen av problem som jag har, men min bålstabilitet var helt normal. Skönt!
– Knäproblemet sitter inte i ledbanden i vilket fall, vilket väl är bra gissar jag.

Som en start ska jag nu hitta en ganska hög sula att ha i vänster sko. Jag har ju haft en liten kil vid hälen tidigare men den är dels för låg och dels för mjuk. Så jag ska leta upp en sula som inte är av gummi utan som är hårdare som gör att jag kommer upp iaf 1 cm med det benet. Så blir höften rakare och benen mer lika långa vilket förhoppningsvis avlastar knät.

Dessutom så skickar han ett träningsschema som jag ska följa i några veckor. Fokus på bål/ben med övningar utan vikter som ska göras långsamt och stabilt så att tekniken blir rätt. Målet är att bygga upp lite muskulatur runt knät så att det får bättre stöd. Samtidigt ska jag ta antiinflammatoriska i 10 dagar för att säkerställa att det inte ligger en inflammation och skaver. Börja på noll liksom. Sen ska vi höras av om 3 veckor för att se om jag märkt av någon skillnad. Har det inte blivit bättre/blivit sämre, så ska vi ses igen för att se hur vi går vidare istället. Då kan röntgen bli aktuellt för att få bekräftat att det är lårbenet som är längre på höger sida samt kolla av knät hur det ser ut.

Det känns så bra att vara igång med en ordentlig utredning nu. Hos någon som även fast han inte kan säga vad problemet är just nu, ändå kommer följa upp allting och inte bara släppa det efter ett besök. Förhoppningsvis kan knät successivt bli bättre så jag kan fungera och träna normalt så småningom utan att få ont hela tiden.

blogstats trackingpixel

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>